söndag 28 augusti 2011

Plommon

Dessa härliga plommon, jag fullkomligt älskar dem  men man kan ju inte äta hur många som helst som säkert de flesta vet =) Fick ett recept på plommonmarmelad av min söta jobbarkompis och om jag ska vara helt ärlig så har jag inte ens tänkt tanken innan att man kan göra egen marmelad som jag tycker så mycket om.

Sagt och gjort, gick till affären och köpte syltsocker och en citron och sen var det bara att börja och det roliga var att det inte ens var svårt så jag och min man fick en mysig stund i köket bland alla glasburkar och plommon....






Recept plommonmarmelad

1,5 kg plommon (jag hade 2,1 kg)
½ dl vatten
1 citron
1 kg syltsocker

Kärna ur och lägg i gryta med vatten tillsammans med citronklyftor. Låt allt koka upp långsamt utan lock i ca 35 min. Tillsätt lite socker i taget och rör om. Koka kraftigt i 15 min, även det utan lock och gör sedan ett "marmeladprov" Häll en matsked på en tallrik och sätt i i kylskåpet tills det blir kallt. Dra med en sked i mitten, rinner spåren inte ihop så är det färdigt annars koka några minuter till. 

Häll upp i väl rengjorda och varma burkar.

Lycka till....

1 kommentar:

  1. Visst är det gott med egen marmelad :). Har gjort några olika varianter nu efter sommaren: banan & lime, jordgubb & rabarber mm. Alla lika goda!

    Kram
    Anngert

    SvaraRadera

Lämna gärna en liten hälsning till mig så blir jag glad...